jean-françois boclé
White on Blacks

White on Blacks

Jean-François Boclé, Boclé, White on Blacks, 2022, wall painting-drawing, black paint for black board, white shalk, variable dimensions, solo show Sé mésié kriminel la pa ka joué, Galerie Atiss Dakar, Dakar Biennale’s OFF, Senegal, 2022. © Jean-François Boclé/Adagp.

Jean-François Boclé, Boclé, White on Blacks, 2022, wall painting-drawing, peinture noire pour tableau d'école, craie blanche, dimensions variables, solo show Sé mésié kriminel la pa ka joué, Galerie Atiss Dakar, OFF de la Biennale de Dakar, Sénégal, 2022. © Jean-François Boclé/Adagp.

[French below]

The wall painting-drawing White on Blacks (2022) takes up the principle of saturating black school blackboards with white chalk as in the video and sound installation Tu me copieras (2004) or in the series of paintings Craie blanche sur fond noir (2018). The artist writes on the blackboard, with white chalk, texts of law, treaties of division of the world of the colonial era. Without ever passing the towel (in the literal and metaphorical sense). At the bottom right of the blackboard the artist continues this long work of writing at the top of the blackboard. It whitens and saturates the blackboard which becomes almost a white monochrome.

Here, in Dakar, on the African continent, Boclé monochromizes the black of the board with white chalk, tirelessly writing the 38 articles of the General Act of the Berlin Conference of February 26, 1885.



Le wall painting-drawing White on Blacks (2022) reprend le principe de saturatiion de tableaux d’école noirs à la craie blanche comme dans l’installation vidéo et sonore Tu me copieras (2004) ou dans la série de peintures Craie blanche sur fond noir (2018). L’artiste écris au tableau, à la craie blanche des textes de loi, des traités de partage du monde de l’époque coloniale. Sans jamais passer l’éponge (au sens litéral et métaphorique). En bas à droite du tableau noir l’artiste poursuis ce long travail d’écriture en haut du tableau. Il blanchit et sature le tableau noir qui en devient quasi un monochrome blanc.

Ici, à Dakar, sur le continent africain, Boclé va monochromiser de craie blanche le noir du tableau en écrivant sans relâche les 38 article del’Acte général de la conférence de Berlin du 26 février 1885.

haut de page top of page