jean-françois boclé
Tu suelo

Tu suelo

Jean-François Boclé, Tu suelo, 2005, olfactive installation, thirty "Limpido" brand 
chlorine canisters without their caps
, slide projector, 10 slides, drywall with visible metallic structure, variable dimensions, solo show Outre-mémoire, Mapa Teatro Laboratorio de artistas, Bogotá, Colombia. ©Jean-François Boclé/Adagp.

Jean-François Boclé, Tu suelo,
2005, installation olfactive, trente bidons de chlore de marque "Limpido" sans leurs bouchons (dispersés sur le sol), projecteur de diapositives, 10 diapositives, cloison de placoplâtre avec les  structures métalliques apparentes, dimensions variables, solo show Outre-mémoire, Mapa Teatro Laboratorio de artistas, Bogotá, Colombie. ©Jean-François Boclé/Adagp.



French below

On the ground, next to a slide projector, thirty cans of chlorine made in Colombia brand "Limpido" (limpiar, wash) without their caps. Limpido, sold throughout Colombia, is a famous and old brand of chlorine, with the specificity of associating chlorine (bleach and disinfectant) with, on its labels, the portrayal of black housekeeper named in advertisements very popular television shows "La Blanquita.

This installation is thought to be penetrable. The public there risk does so at his own risk, he enters minefield: in a situation of darkness, it is easy to run up against the thirty chlorine bottles whose caps are on the ground and see shoes, pants, skirt or dress stained with splashes of chlorine, smeared with white. A snub of "Blanquita" to the public exclusively non-African-Colombian.

The rotating slide projector fills the room sound of its mechanism, projects on the wall intermittently "Not Enough Memory" alert message announcing the imminent digital memory deficiency (here the desktop publishing software QuarkXpress: "Not enough memory to smooth the image"), intimate order of main memory: Malfunction / Not enough memory / Allocate more from memory.

The spectator to enter the room must cross the field of projection, its silhouette is projected onto the wall. On the eighty compartments in the projector carousel, only ten contain a slide projecting the alert message. This chanted message, like its absence induces in space a disturbing presence.






Au sol, au côté d'un projecteur de diapositives, trente bidons de chlore made in Colombia de marque "Limpido" (limpiar, laver) sans leurs bouchons. Limpido, vendu dans toute la Colombie, est une célèbre et ancienne marque de chlore, avec la spécificité d'associer le chlore (blanchissant et désinfectant) avec, sur ses étiquettes, la représentation d'une femme de ménage noire nommée dans des publicités télévisuelles très populaires "La Blanquita". 

Cette installation est pensée comme un pénétrable. Le public qui s'y risque le fait à ses risques et périles, il rentre sur un terrain miné : dans une casi obscurité, il est facile de buter sur les trente bouteilles de chlore dont les bouchons sont au sol et de voir chaussures, pantalon, jupe ou robe maculés de projections de chlore, maculés de blanc. Un pied de nez de "Blanquita" au public exclusivement non Africain-Colombien.

Le projecteur de diapositives qui tourne en boucle, emplit la salle du son de son mécanisme, projette sur le mur par intermittence « Not Enough Memory », message d’alerte annonçant l’imminence d’une déficience de la mémoire numérique (ici le logiciel de PAO QuarkXpress : "Pas assez de mémoire pour lisser l'image" ), intime ordre d’une mémoire centrale : Dysfonction / Pas assez de mémoire / Octroyer plus de mémoire. 

Le spectateur pour rentrer dans la salle doit traverser le champ de projection, sa silhouette en est projetée sur le mur. Sur les quatre-vingts compartiments que compte le carrousel du projecteur, seuls dix contiennent une diapositive projetant le message d’alerte. Ce message scandé, comme son absence induisent dans l’espace une présence inquiétante.







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